Search
  • Energy Training

Barista van je leven

Updated: a day ago

De vrouw bij de balie was erg boos en dat liet ze duidelijk merken. Ze had speciale koffie besteld en waarschijnlijk was er iets misgegaan. Het is me nooit duidelijk geworden wat precies. Haar ongenoegen liet ze duidelijk merken, met als resultaat dat ze de zaak uit stormde. Zonder koffie.

Hierna was het mijn beurt. Nog voordat ik een woord kon zeggen, zag ik de jonge barista met betraande ogen naar achter vluchten en ze verdween in de deuropening richting magazijn. Haar collega verscheen zo’n 10 seconden later, om met een geoefende glimlach mijn koffiewens te vervullen. Zij keek me met een mix van bezorgdheid en professionaliteit aan, terwijl ik de scene die ik zojuist had geobserveerd nog aan het verwerken was. Met mijn koffie – de juiste bestelling; zwart zonder suiker – verliet ik het pand en dacht na over wat er zojuist was gebeurd.



Wanneer je deze situatie vanuit verschillende invalshoeken bekijkt, kom je waarschijnlijk langs ‘waarden & normen’ en ‘focus & oplettendheid’ of ‘overtuigingen & aannames’. Deze punten ga ik niet behandelen. Ik wil me graag richten op ‘oorzaak en gevolg’.

Als je als klant een verkeerde bestelling hebt gekregen, welk beoordeling geef je daaraan? Is dat oordeel ontstaan door wat er buiten je zelf heeft plaats gevonden? Is dat de oorzaak? Of ligt de oorzaak dieper dan dat, namelijk in jezelf?

Heeft deze klant een mening ontwikkeld dat ze ‘boos weg mag lopen’ wanneer ze iets anders krijgt dan ze gevraagd heeft. Is dat haar overtuiging of een beschermingsmethode?

In deze situatie heeft de barista eveneens de keuze gemaakt om de plek te verlaten waar de vervelende situatie had plaatsgevonden. Is dit dezelfde beschermingsmethode of een andere variant met hetzelfde resultaat; weggaan. Hieruit is weer een ‘oorzaak en gevolg’ zichtbaar. Is haar oorzaak de boze, weglopende klant of ligt de kern van haar gedrag ook diep in haar?

Wanneer de oorzaak van het gedrag van beide personen binnen in hun ligt, dan kunnen we stellen dat het gevoel van ‘eigenwaarde’ het centrale thema is. Het ontwikkelen van eigenwaarde komt altijd vanuit een ‘kind’ situatie. Gaandeweg ons jonge leven ontstaat bewustzijn van ons 'zelf' en daarmee bouwen waarde voor onszelf op. Wanneer daarin situaties ontstaan die om bescherming vragen, dan handelen we daarnaar. Oorzaak en gevolg. Zo bouwen we een beschermingsmethode op.

We kunnen gaan vechten om ons te beschermen. Vrienden maken werkt ook. Dan beweeg je mee met de situatie en de wensen van anderen. Zo ontloop je potentieel gevaar door jouw beïnvloeding van het gedrag van anderen . Vluchten is de derde optie. Deze is het makkelijkste, omdat je er slechts voor moet zorgen om zo snel mogelijk veel afstand tussen jouw en de gevaarlijke situatie te krijgen.

Wanneer ‘vluchten’ je basisreactie op een gespannen situatie met anderen is geworden, besef dan dat de oorzaak niet ligt bij wat er is gebeurt. Ik hoop dat je gaat begrijpen dat hier een mechanisme in werking treedt dat al heel oud is. De oorzaak ligt in je jeugd. Het is opgebouwd uit elke ‘gevaarlijke’ situatie die je sinds die tijd hebt ontvlucht. Deze vlucht heeft je zekerheid gegeven. Je hebt het immers ‘overleeft’ door te kiezen om weg te open. De situatie achter je laten en niet omkijken. Niet te willen weten hoe dit is ontstaan of hoe het verder is vergaan. Er ook niet van te willen leren. Leren betekent namelijk confronteren. Dat is te moeilijk en ....je weet toch wel ‘hoe het gaat uitpakken’. Waarom zou je!?

Zo zal ik ook nooit weten hoe het werkelijk zou zijn gegaan wanneer de klant was gebleven en boos de juiste koffie had geëist. Ik kan het me wel indenken. De klant heeft besloten haar bekende reactie uit te spelen door geen ruimte te bieden aan het herstellen van de menselijke vergissing. Ook de reactie van de barista had anders kunnen zijn. Ze had kunnen beslissen om te blijven staan, ondanks het weglopen van de boze klant. Dit hoefde niet te resulteren in een gevoel van persoonlijke afwijzing. Het was de beslissing van de klant om niet te wachten op nieuwe koffie. De barista kon beslissen de klant te laten gaan en vervolgens mijn bestelling op te nemen. Beiden hadden anders kunnen reageren wanneer ze over hun eerste, aangeleerde reactie, waren heen gestapt. Dat is het startpunt.


Als mens hebben we drie basis manieren op te reageren op uitdagende situaties.

Die mogelijkheid hebben we allemaal. Als mens hebben we nu eenmaal drie basis manieren om te reageren op uitdagende situaties. Deze kunnen we aangepast inzetten. Wanneer je gaat leren jezelf te waarderen, kan je ervoor kiezen het gesprek aan te gaan met een boze klant. We kunnen ook proberen ‘vrienden te worden’ en mee te bewegen in de lastige situatie. Er is eveneens een mogelijkheid om in de situatie te herstellen en daarmee afstand te nemen van het eerste gedeelte van de situatie.


Deze drie manieren kan je zelfs leren mengen. Met deze mix kan je iedere situatie aan die ‘spannend’ aanvoelt. Het is een uitdaging om dit in het moment zelf te doen, omdat het vaak een onbewuste en automatische reactie is. Het wordt makkelijker wanneer je je bewust wordt van deze beschermingsmethoden. Hierdoor merk je je automatische reacties sneller op, waardoor je kunt kiezen voor andere reacties.

Dit is een proces waarin je leert kijken naar je eigen reacties, bewust wordt van je mechanismen en nieuwe vaardigheden gaat oefenen. Net als bij het brouwen van een goede kop koffie, vraagt dit ook om kennis, inzicht en ervaring. Zo kan je jezelf ontwikkelen door af te leren wat je vroeger zou hebben gedaan en aanleren wat een goede nieuwe mix is die past bij een toekomstige gespannen situatie. Hierdoor word je de barista van je leven.

Hartelijke groet, Michiel

25 views

pagina's:

bedrijfsgegevens:

Energy Training BV

 

OUDENBOSCH

+31 6 50 74 89 84

info@energytraining.nl

www.energytraining.nl

KvK  56704984

Volg ons:

  • Facebook
  • LinkedIn

© 2008-2020 by Kever Creations