Search
  • Energy Training

Pak je belemmerende overtuigingen aan!

Updated: May 28



We hebben allemaal belemmerde overtuigingen. Ze zijn een onderdeel van ons beschermingsmechanisme en zijn vaak al ontstaan in onze jeugd.




De intentie van ons beschermingsmechanisme is goed. Het is bedoeld om ons in veiligheid te brengen, onveilige situaties te voorkomen of ons uit onveilige situaties te houden.


Het gevolg van ons beschermingsmechanisme kan echter zijn dat we jaren later nog altijd getriggerd worden in situaties die lijken op onveilige situaties van vroeger, maar dat in werkelijkheid niet zijn. Hierdoor houden we onszelf op afstand, ontzeggen we ons dingen en gaan we bepaalde mensen of situaties uit de weg. Een leven vol specifieke belemmeringen.


We hebben via onze belemmerende overtuigingen een schijnbaar overzichtelijke afgebakende wereld voor onszelf gecreëerd; onze comfortzone.


Wat we ons mogen realiseren is dat de omgeving buiten onze comfortzone onzeker is. Betekent het dan ook dat het daar onveilig is? Onzekerheid is niet gelijk aan onveiligheid!


Wanneer we onze belemmerende overtuigingen willen veranderen, moeten we onzekerheid en onveiligheid van elkaar leren te onderscheiden. Natuurlijk zijn er situaties die ook echt onveilig zijn. Dan doet ons beschermingsmechanisme prima zijn werk en moeten we hier ook zeker naar luisteren. 😉



Onzekerheid ≠ Onveiligheid


Onzekerheid is dus niet hetzelfde als onveiligheid. Wanneer je niet weet wat er gaat gebeuren, wil dat niet zeggen dat het onveilig is. Toch is dit precies wat een belemmerende overtuiging doet: een nieuwe situaties bestempelen als onveilig door een onbewuste negatieve herinnering aan een soortgelijke situatie uit het verleden. Hierdoor sluit je je automatisch af, waardoor je de situatie niet meer kunt ervaren, zoals die zich op dat moment voordoet. Je voelt je kwetsbaar en reageert op de situatie vanuit je ervaring in het verleden.


Wanneer we ons onveilig voelen, roept onzekerheid in nieuwe of lastige situaties spanning op. Wanneer we ons veilig voelen bij onzekerheid, kan diezelfde onzekerheid juist zorgen voor nieuwsgierigheid en verwondering. Denk maar aan die momenten waarbij je je op je gemak voelt en iets onderneemt waar je geen belemmerende overtuigingen over hebt. Je hebt geen zekerheid over hoe de situatie gaat verlopen, maar je voelt je er niet onveilig bij.



Wanneer je je veilig voelt of weet dat je veilig bent, kun je open blijven voor de ervaring van dat moment. Dan kun je benieuwd zijn naar het resultaat en zul je je zelfs kwetsbaar durven op te stellen, zonder je onveilig te voelen.




Belemmerende overtuigingen die je een gevoel van onveiligheid geven, kun je veranderen in stimulerende overtuigingen die je ondersteunen bij situaties die lastig voor je zijn. Hoewel de situatie nog steeds een gevoel van onzekerheid bij je kan oproepen, hoeft het je niet langer te verlammen. De stimulerende overtuiging kan je het vertrouwen en de motivatie geven anders met de situatie om te gaan.


De onderstaande vragen helpen je stap voor stap een belemmerende overtuiging om te buigen naar een stimulerende overtuiging. De vragen geven je inzicht op de invloed die de belemmerende overtuiging heeft (gehad) in je leven en hoe je het kunt omvormen. Oefen er daarna mee in je dagelijkse leven. Ervaar of de nieuwe overtuigingen die je hebt gemaakt voor je werken. Pas ze aan waar nodig is en werk er actief mee tot je stimulerende overtuiging een nieuwe gewoonte voor je is geworden.


Belemmerende overtuigingen loslaten.


Stap 1. Omschrijf je belemmerende overtuiging.


Wat is je belemmerende overtuiging?

In welke situatie ervaar je deze belemmerende overtuiging?

Welke gedachten, gevoelens en gedrag heb je in deze situatie?


Stap 2. Omschrijf de intentie van de belemmerende overtuiging.


Tegen welke onveilige situatie probeert de belemmerende overtuiging je te beschermen?

Wanneer heb je deze onveilige situatie eerder/voor het eerst meegemaakt?


Stap 3. Omschrijf de gevolgen van de belemmerende overtuiging.


Wat ben je gaan vermijden vanwege deze belemmerende overtuiging?

Wat heeft de belemmerde overtuiging je misschien opgeleverd?

Wil je deze belemmerende overtuiging nog langer vasthouden?


Stimulerende overtuigingen toelaten.


Stap 1. Omschrijf je stimulerende overtuiging.


Door welke stimulerende overtuiging wil je de belemmerende overtuiging vervangen?

Wat motiveert je om deze stimulerende overtuiging te gebruiken?

Welke gedachten en gevoelens heb je over deze stimulerende overtuiging in deze situatie?


Stap 2. Omschrijf de intentie van de stimulerende overtuiging.


In welke situaties kun je deze stimulerende overtuiging nog meer inzetten?

Waar mag je op leren vertrouwen om dit te kunnen doen?

Op welke manier helpt deze stimulerende overtuiging jou?


Stap 3. Omschrijf de gevolgen van je stimulerende overtuiging.


Welke gevolgen verwacht je te krijgen met deze stimulerende overtuiging?

Welke invloed zou dit hebben op je gedachten, gevoelens en gedrag?

Hoe belangrijk is het voor jou om je stimulerende overtuiging te blijven vasthouden?


Veel succes met deze spannende, maar waardevolle schrijfoefening!



41 views

pagina's:

bedrijfsgegevens:

Energy Training BV

 

OUDENBOSCH

​

+31 6 50 74 89 84

​

info@energytraining.nl

​

www.energytraining.nl

​

KvK  56704984

Volg ons:

  • Facebook
  • LinkedIn

© 2008-2020 by Kever Creations