Search
  • Energy Training

Resultaatgericht werken

Waarom Resultaatgericht?


Elke dag hebben we slechts een beperkt aantal uren tot onze beschikking voor het uitvoeren van werkzaamheden. Het is daarom belangrijk dat we deze tijd goed besteden. Door je te richten op je gewenste resultaat, wordt het makkelijker om te gaan doen wat nodig is.


Nadat je jouw focus goed gericht hebt op je doel, is het belangrijk dat je efficiëntie (de juiste dingen doen) met effectiviteit (op de juiste manier doen) gaat combineren. Wanneer jouw doel is om de zon te zien opkomen en je blijft naar het westen kijken, dan doe het juiste (kijken om de zon te zien opkomen) alleen niet op een effectieve manier (kijken naar de richting waar de zon onder gaat). Het daarom nodig dat je tussentijds beoordeelt of je wel effectief bezig bent.


Daarbij is het goed om te bedenken welke werkzaamheden je gaat doen en de hoeveelheid tijd die je daaraan gaat besteden. Ook is het goed om je af te vragen of jij alles zelf moet doen. Wat kan je eventueel overdragen aan je collega of (zaken)partner? Zo kan jij jouw tijd optimaal inzetten om het resultaat te behalen!

Doelen bepalen


Wanneer je gewoon gaat beginnen. Zonder plan of doel krijg je een resultaat dat daaruit voort komt. Het kan uiteraard goed uitpakken, maar de kans is eerder aanwezig dat je onderweg erachter komt dat je iets vergeten bent of ergens onvoldoende rekening mee hebt gehouden. Dan kan het veel tijd kosten om dat te herstellen. Zonder een concreet plan van aanpak kan het flink mis gaan.


Om te voorkomen dat je veel te veel tijd gaat kwijtraken met het maken van aanpassingen of gewoon te lang doorgaat op een verkeerde manier, zal je eerst een helder en reëel doel moeten bepalen én een de weg die je daarheen leidt.


Bij resultaatgericht werken hoort een ‘SMARTIP’ doel.


Specifiek & Meetbaar

Een goed doel is specifiek én meetbaar. Hoe weet je anders of je jouw doel ook echt hebt bereikt? Wanneer jouw doel is: “Meer tevreden klanten”, dan is het belangrijk dat je specifieker wordt. Hoeveel ‘meer’ klanten wil je hebben om je doel te behalen? Zijn twee of drie klanten al genoeg? Wanneer is een klant ‘tevreden’? Wat is daarvoor nodig? Hoe ga je dat meten? Hoe weet je anders of het je gelukt is dit specifieke doel te behalen?


‘Een doel zonder plan is een mooie droom.’

Ambitieus, Realistisch & Tijdsgebonden

Je wilt vast goede resultaten behalen. Om dat te realiseren zal je wel een ambitieus doel moeten hebben. Een gemakkelijk te behalen doel is niet uitdagend. Dat kan iedereen wel. Daarbij zal je wel realistisch moeten blijven. Een onrealistisch groot doel is een ‘droom’. Dromen zijn mooi, maar horen niet bij resultaat gericht werken. Het past wel, wanneer je jouw dromen realistisch gaat uitwerken. Gebruik daarvoor een combinatie van jouw ambitie én de realiseerbaarheid ervan. Daarmee krijg je een praktische aanpak.


Je hebt altijd tijd nodig om iets te kunnen realiseren. Koppel daarom een tijd aan je doel. Als je jezelf alle tijd van de wereld geeft is het niet realistisch meer en je zult ook je ambitie voelen wegvloeien. Want het kan ook morgen gedaan worden. Bepaal daarom op welk moment je het af wilt hebben. Wanneer je dan ook verschillende tussentijdse metingen uitvoert, weet je goed hoe je ervoor staat.


Zo houd je zicht op je ontwikkeling. Het motiveert om regelmatig te meten hoe ver je bent. Wat sta je ten opzichte van je doel? Loop je voor of achter op je tijdsschema?


Tip: maak je tussentijdse metingen niet te lang. Bouw daarbij ook subdoelen in. Zo combineer je de meetmomenten met subdoelen. Dat stimuleert je om stevig door te werken.


Innovatie & Passie

Nu je jouw doel SMART hebt gemaakt, kan je nóg verder gaan. Een SMART doel is mooi maar die is nog niet af. Deze vorm mist immers twee belangrijk onderdelen: Innovatie én Passie!


Om een echt ambitieus doel te realiseren zal je sommige werkzaamheden anders moeten gaan uitvoeren. Je zult moeten innoveren. Dat betekent anders gaan denken en het daarna op een andere manier gaan uitvoeren. Het kan je helpen om naar anderen te kijken die eerder al een gelijksoortig doel hebben bereikt. Zo ga je leren van hun ‘model’. Kortom; ‘Model-leren’.


Door nieuwe manieren van handelen en denken te vinden, innoveer je. Dit zal je vooraf mogen onderzoeken. Door de juiste innovatie vooraf te vinden, maak je een vernieuwende start. Zo kan je wél jouw ambitieuze doel behalen. Het internet en YouTube kunnen je hier goed bij helpen!



“Als je altijd hetzelfde blijft doen, krijg je wat je altijd hebt gekregen.” - Albert Einstein -

Jouw persoonlijke passie is het laatste component. Dit geeft je de kracht om ervoor te zorgen dat jij door blijft gaan! Ook wanneer het extra moeilijk wordt, zal je passie de motor van jouw actie zijn. Je passie is daarmee een zeer belangrijk onderdeel van resultaatgericht werken. Dit is ook het antwoord op de vraag: “Waarom wil je dit doel behalen?”

Je passie biedt je de houvast die je nodig hebt wanneer het moeilijk gaat. Het helpt je door te gaan waar anderen stoppen. Jij weet immers waarom je blijft doorgaan.


Doelgerichte vragen

Specifiek Wat is het exacte doel dat je wil behalen?

Meetbaar Wat is de beste meetmethode om inzicht in je resultaat te krijgen?

Ambitieus Is het doel wel uitdagend genoeg?

Realistisch Is het doel echt realiseerbaar?

Tijdsgebonden Na welke tijdsperiode ga je meten en wat is jouw eindtijd?

Innovatie Hoe ga je het dit keer anders doen, zodat je jouw doel kunt behalen?

Passie Waarom wil je dit eindresultaat behalen?

…en hoe gepassioneerd ben je hiervoor?


Begin met het ‘Einde’


Het lijkt onlogisch om bij het einde te beginnen, maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Er zijn namelijk vele manieren om te starten en daarin zit vaak de fout. Je kunt enthousiast van start gaan en er halverwege achter komen dat op het verkeerde spoor zit. Begin daarom altijd vanuit het Einde. Wanneer je bij het einde start heb je het beste ‘beginpunt’ om vanuit terug te werken naar het beginpunt. Zo heb je altijd een plan van aanpak die past.


Zie het als het doolhof-puzzeltje. Wanneer er vijf wegen het doolhof in gaan en slechts één brengt je in het centrum, is het natuurlijk heel slim om vanuit dat middelpunt, het eindpunt, terug te werken. Zo vind je altijd de weg terug naar het startpunt.

Daarom is je SMARTIP doel altijd het beste beginpunt om op praktische wijze de stappen terug naar het nu te zetten en wanneer je die omdraait hebt je een plan van aanpak. Zo heb je elke keer je einddoel én de weg ernaar toe. Dat is, volgens mij, resultaatgericht werken!


Wil je graag leren om resultaatgericht je doel te bereiken met een goed plan van aanpak? We willen je graag ondersteunen en daarvoor hebben we het Energy Kompas© ontwikkeld.


Neem contact met ons op door te bellen (06-50748984) of door een mail naar ons sturen.

22 views
  • Facebook
  • LinkedIn

© 2020 by Kever Designs.